Projektejer: Novafos & Gentofte Kommune

FAQ

Find svar på spørgsmål om klimatilpasningen af Gentofterenden og anlægsarbejdet.

 

Hvad går projektet ud på?

Gentofte Kommune og Novafos er gået sammen om at klimatilpasse Gentofterenden, som længe har været under pres, når det regner kraftigt. Gentofterenden gøres bredere, og samtidig udvides de rør, der fører renden under de krydsende veje og broer. Det giver mere plads til vandet både under og over jorden, så vi i fremtiden mindsker risikoen for oversvømmelser af grunde og stier.

Hvordan ser området ud, når det er færdigt?

Når vi er færdige med udvidelsen af Gentofterenden, vil området stadig være grønt og kunne bruges som i dag til gang, løb, cykling og ophold. De to sider af Gentofterenden bliver i fremtiden forskellige: Den ene side får en opdelt gang- og cykelsti, mens den anden side vil være et grønt, skrånende område med en smal grussti. Området vil fortsat have gangbroer på tværs af renden.

Er det så slut med oversvømmelser?

Det kan vi ikke love. På nuværende tidspunkt kan renden rumme op til en 2-års regn, før den løber over. Nu udvider vi renden, så den kan klare kraftige regnskyl op til en 10-års regn. Det er et regnskyl, der hvert år statistisk set er 10 % sandsynlighed for, at vi oplever. Ved kraftigere regnskyl eller skybrud kan Gentofterenden stadig gå over sine bredder, og grunde og stier bliver oversvømmede.

Hvorfor fælder I kastanjetræerne?

Vi er desværre nødt til at fælde kastanjetræerne for at få plads til udvidelsen af Gentofterenden. Vi planter nye træer og anden beplantning, som er mere vandtålende end kastanjetræer, som ikke ret godt tåler at stå med rødderne i vand. Langs stierne planter vi Navr, og i naturbåndet planter vi bl.a. Vildæble, forskellige Pile samt Hæg og sår en enggræsblanding.

Hvordan kommer stierne til at se ud?

På pendlersiden bliver stien inddelt i en dobbeltrettet cykelsti og en gangsti. Cykelstien bliver 2,5 m bred og i asfalt, gangstien bliver 1,5 m bred. Cykelsti og gangsti bliver adskilt visuelt ved hjælp af forskellige typer af belægning. I naturbåndet bliver der en smal slynget sti i slotsgrus.

Kan vi stadig krydse renden, når projektet er færdigt?

Ja, de fire eksisterende gangbroer udskiftes med nye træbroer. Der kommer desuden en ny træbro ved Tuborg Haveby.

Hvordan vil I sikre, at det også ser ordentlig ud, når det har regnet meget?

Det er en grundlæggende præmis i projektet, at udformning, beplantning og belægning skal være robust og kunne klare fremtidens større regnmængder.

Hvem står bag projektet?

Gentofte Kommune og Novafos arbejder sammen om klimatilpasningen af Gentofterenden. Vi har en fælles interesse i færre oversvømmelser og et bedre fungerende afløbs- og vandløbssystem. Gentofterenden er udpeget som et af ni risikoområder i kommunens klimatilpasningsplan.

Kommer der belysning langs renden?

De eksisterende lysmaster sættes op langs den nye pendlersti. Der bliver ikke belysning på natursiden af renden.

Bliver Engstien spærret, mens I arbejder?

Det er nødvendigt at spærre Engstien i perioder under anlægsarbejdet. Vi havde oprindeligt planlagt, at engstien skulle spærres af i etaper, men det har vist sig vanskeligt i praksis. Vi arbejder flere steder langs renden på samme tid, og vi har derfor besluttet, at Engstien vil være afspærret under hele anlægsarbejdet. Der kan være steder, hvor vi umiddelbart ikke arbejder, men hvor der alligevel er spærret af. Det skyldes pirmært sikkerhedshensyn.

Nedlægger I parkeringspladser under anlægsarbejdet?

Fra den 1. august inddrages 6-8 parkeringspladser midlertidigt under broen ved Fuglegårdsvej. Her skal vi bruge pladsen til maskiner og arbejdsmaterialer. Fra den 1. januar inddrages op til 15 parkeringspladser midlertidigt på Thulevej, da vi skal bruge pladsen til mandskab, materialer og maskiner.

Skal I arbejde uden for almindelig arbejdstid?

Langt det meste arbejde vil blive udført mellem kl. 7-18. Særligt støjende arbejde udføres mellem kl. 8-16. Det kan dog ind imellem være nødvendigt at arbejde uden for den normale arbejdstid – også med støjende arbejde.

Hvor skal arbejdstrafikken køre?

Arbejdstrafikken kommer til at køre på villaveje og de større trafikveje omkring Gentofterenden. Trafikken vil være koncentreret på bestemte veje alt efter, hvor arbejdet foregår. Ellemosevej, Ellegårdsvej, Dyssegårdsvej, Merianvej og Snerlevej vil blive spærret for biltrafik i perioder i forbindelse med større udgravninger, og når underføringerne etableres. I vil dog altid kunne gå og cykle på vejene. Vi skilter og informerer, når vi nærmer os.

Hvorfor skal Farumbanen midlertidigt lukkes?

Der skal udskiftes et større rør, som løber på tværs af banen under banedæmningen. Vi er nødt til at fjerne skinner og banedæmningen, mens arbejdet står på, og derfor må togdriften midlertidigt indstilles mellem Buddinge Station og Dyssegård Station. Lukningen sker henover en uge i påsken 2018. Her er det nødvendigt at arbejde i døgndrift for kunne klare arbejdet hurtigst muligt af hensyn til togtrafikken.